טיפול בחרדות

חרדה מתונה הינה תגובה טבעית במצבי חרום, והיא חיונית כדי להתגונן מפני סכנה. מידה מסוימת של חרדה מחדירה אלמנט חשוב של זהירות במצבים מסוכנים.  לעיתים, מערכת תגובת החרדה אינה פועלת כשורה. במקרה כזה יכולה להתפתח הפרעת חרדה הפוגעת בתפקוד היום יומי ובאיכות החיים. החרדה מהווה תגובה נפשית לסכנה פנימית. החרדה יכולה להופיע בצורה חריפה של התקפי חרדה, או בצורה כרונית כמתח מתמשך וציפיה לאסון מתקרב, או שילוב ביניהם.

חרדה חברתית:  חרדה קיצונית ומוגזמת בכל הקשור לשיפוט ע"י אחרים, או התנהגות העלולה לגרום  למבוכה, או שתגרום לו להיות למקור ללעג בחברה. חרדה מוגברת זו עלולה להוביל גם להימנעות ממצבים חברתיים שונים.
אנשים הסובלים מהפרעה זו, הם בעלי רמה גבוהה של מודעות. הם נוטים לרגישות יתר לביקורת ולדחייה. הם מתקשים להביע את עצמם, וסובלים מהערכה עצמית נמוכה. הפחדים העמוקים ביותר והקשורים להפרעה זו, הם פחד לדבר בציבור או לדבר עם זרים. פחד לפגוש אנשים חדשים, ליצור קשרים חברתיים זוגיים ועוד. הסובלים מהפרעה זו חוששים בד"כ להימצא במסגרות חברתיות.
ילדים הסובלים מהפרעה זו נוטים לביישנות מוגזמת, היצמדות לאחרים, להתקפי זעם ואף לאי יכולת רגשית לדבר. לרוב, הפרעה זו מלווה בירידה חדה בביצועים בביה"ס, דבר המוביל לניסיונות מצד הילד להימנע מללכת לביה"ס או להשתתף בפעילויות חברתיות התואמות את גילו. תסמינים העלולים להתלוות לחרדה הם: עליה בקצב הלב, חולשה, נטיה להסמיק, שלשולים, בילבול ועוד.

חרדת בחינות: חרדת בחינות היא מצב בו האדם חושש מכך שמא לא יצליח לעמוד במשימה העומדת לפניו. הוא חווה תחושות גופניות ונפשיות של לחץ/ מתח במצבים בהם הוא צריך להוכיח לעצמו ולאחרים למה הוא מסוגל. הבעיה נוצרת כשהחרדה גדולה מדי ופוגעת בתפקוד.
חרדת הבחינות מתבטאת בכמה אופנים. מהבחינה הפיזיולוגיות: כאבי בטן, שלשולים, עליה בקצב הלב, ועוד. מבחינה רגשית/ נפשית: דאגה, לחץ ופחד, אי שקט ועוד. מבחינה  קוגניטיבית: חוסר ריכוז,  Blackout (סוג של הלם) המונע ממנו לעבור את הבחינה בהצלחה למרות הידע שלו, שיכחה זמנית, בילבול, הימנעות, דחיה וכו'.
חרדה ולחץ מתונים הינם מצב טבעי, בו הם יכולים להיות גורם חשוב היכול לתרום לתהליך הלמידה, למקד את הקשב והריכוז ולגרום למוטיבציה חיובית. כשהלחץ והחרדה גדולים מדי, הם פוגעים בתהליכי הקשב הריכוז והזכרון, ופוגעים ביעילות התפקוד הכללי.

דרכי טיפול המוצעות להתמודדות עם חרדות: תרגילים עצמיים כגון: הרפיות, דמיון מודרך, פעילות גופנית, וכו'.
כשכל זה אינו עוזר, הדרך המקובלת היא טיפול פסיכולוגי, המשולב בד"כ גם בטיפול תרופתי (תרופות פסיכיאטריות).

ההומאופתיה הקלאסית מסייעת גם בהפרעות חרדה.


עפ"י ההומאופתיה הקלאסית, לקיחת הרמדי (הכנה הומאופתית) המותאמת אישית, תביא לחיזוק כוחות הריפוי הפנימיים, ותאפשר לאדם הסובל מחרדה ומהבעיות הנלוות אליה (פיזיות ורגשיות), לעבור תהליך של שינוי אשר יביא לריפוי.
הטיפול ההומאופתי הינו תהליך. הריפוי נעשה באמצעות לקיחת רמדי המתאימה ביותר לאדם הפונה והמותאמת לו אישית. הרמדי תטפל בשורש הבעיה ובכך תסלק את הסימפטומים.
הרמדי ההומאופתית המותאמת אישית, אינה ממכרת ואינה גורמת  לתופעות לוואי.

כהומאופתית קלאסית אתשאל, את הילד/ המבוגר ממתי התחילה ההפרעה, מה הביטויים שלה, הפיזיים הרגשיים והנפשיים. מכאן אתעמק בהיסטוריה הרפואית וההתפתחותית, אכיר את התכונות המאפיינות אותו ואחפש את המקור לסימפטומים. ההשפעה של הרמדי, תהיה כוללת ולאורך זמן. הילד/ המבוגר אשר יקבלו את הרמדי המתאימה ביותר להם אישית, יחושו שיפור ביכולת הריכוז, בדימוי העצמי ובהערכה העצמית. יחול שיפור בהתמודדות עם מצבים מלחיצים ובשיפור היכולת להתמודד עם משימות מורכבות. הרמדי תשפר גם את הכישורים לקיום מערכות היחסים בתוך המשפחה, בקשרים זוגיים ועם הסביבה. הרמדי תביא לאיזון פנימי ולהרמוניה בין הגוף והנפש.

דוגמא: ילד בן 11 בעל אינטליגנציה שכלית ורגשית מפותחות, הגיע אלי עם תלונות על הפרעת חרדה חברתית וחרדת בחינות. הוא תאר את מצבו כילד אשר חבריו צוחקים עליו ומציקים לו. כאשר המורה שואלת אותו בכתה, הוא יודע את התשובה, אך עקב החשש שילעגו לו, הוא שוכח את התשובה הנכונה (למרות שידע אותה), מתבלבל ונבוך. תוך כדי מתן תשובתו, הוא מרגיש לחץ, תחושה של רעד, פעימות לב מוגברות וחום בפניו.
במהלך הבחינות, למרות שידע את החומר, כשקיבל את דף הבחינה, ההתרגשות והלחץ התגברו, נוצר  Blackout, והוא התקשה להתמודד עם הבחינה. מצב זה גרם לו לסבל רב, אי רצון ללכת לביה"ס או להיפגש עם חבריו לכתה.
כשלושה שבועות לאחר שהתחיל לקחת את הרמדי המתאימה לו ביותר והמותאמת לו אישית, התחיל תהליך הריפוי: הוא הלך לביה"ס ברצון, הבטחון העצמי והערך העצמי שלו השתפרו. כשנשאל שאלה בכתה כשנשאל שאלה, יכול היה לענות עליה ברהיטות, בלי לגמגם ולהרגיש נבוך. הילדים ניסו להמשיך ולהציק לו, אך הוא הצליח להתמודד איתם טוב יותר. הוא התחיל לחזור מביה"ס בהרגשה טובה, הקשרים החברתיים שלו השתפרו והוא הרגיש שהוא מקובל יותר בחברה משהיה קודם. בבחינות הפסיק לחוות את החרדה שליוותה אותו, והוא התמודד היטב עם הבחינות.

כהומאופתית קלאסית אקשיב לבעיותיכם במלוא תשומת הלב, ואלווה אתכם במסירות בתהליך החזרה לבריאות שלמה ובהשבת האיזון הפנימי שלכם.